تحولات منطقه

جاده بین‌المللی مشهد به سمت جنوب و شرق کشور یکی از گذرگاه‌های مهم و استراتژیک در سامانه حمل و نقل کشوری به شمار می‌رود که روزانه حجم زیادی از بار و مسافر در این جاده مهم جا به جا می‌شود که البته قسمت عمده‌ای از آن جنبه بین‌المللی دارد.

قسمت هایی ازجاده مشهد - جنوب فقط نام بین‌المللی را یدک می‌کشد
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

از این رو کیفیت و زیرساخت این جاده مهم هم برای مردم به عنوان بهره‌بردار و هم مسئولان مرتبط که خدماتی را که ارائه می‌دهند در کارنامه کاری آن‌ها منظور می‌شود مورد توجه بوده و هست. قطعاً هر گونه مشکلی هر چند کوچک به چشم خیلی از رهگذران و مسافران این جاده خواهد آمد.

این جاده در سالیان اخیر با دو بانده شدن در مسیر منتهی به شهرستان‌های جنوب استان خراسان رضوی از شرایط خوبی برخوردار شده است، اما در برخی از نقاط آن مشکلاتی وجود دارد که بودن آن‌ها رانندگان و مسافران این شاهراه را کلافه ساخته است!

یکی از این نقاط جاده مشهد به تربت‌حیدریه حد فاصل حدود ۱۰ کیلومتر مانده به شهر تربت حیدریه بعد از آن کنار گذری که از یکی دو کیلومتر شهر می‌گذرد تا حدود ۱۵ کیلومتر بعد از انتهای کنار گذر تقریباً در ابتدای حوزه استحفاظی شهرستان مه ولات. این مسیر از راه با اینکه چند سالی هم از دو بانده شدن آن نمی‌گذرد، اما کیفیت آسفالت آن به هیچ عنوان در حد و اندازه یک جاده معمولی نیست چه برسد به بین‌المللی!

 کیفیتی کمتر از جاده روستایی

به گفته یکی از اهالی شهرستان تربت‌حیدریه کیفیت این محدوده از جاده به قدری پایین و غیر قابل تحمل است که در بسیاری از نقاط آن حتی راه‌های روستایی هم شرایطی بهتر از این می‌توانند داشته باشند.

او می‌گوید: برای ما که روزی چند بار مسیر را می‌رویم و برمی‌گردیم این جاده طبیعی شده هر چند که مشکلات زیادی برای جلوبندی خودرو و لاستیک‌های آن به وجود می‌آید، اما بارها مسافرانی را دیده‌ام که با نارضایتی کامل از وضعیت این نقطه از جاده یاد کرده‌اند.

وی همچنین اظهار می‌دارد: اگر این جاده بین‌المللی است پس چرا مسئولان فکری برای آن برنمی‌دارند و این قسمت از آن را اصلاح نمی‌کنند، باور کنید اگر شرایط به همین منوال پیش برود چه بسا که کیفیت آسفالت جاده موجب بروز تصادفات بدی در آینده شود به همین دلیل از مسئولان درخواست داریم هر چه زودتر فکری به حال این مشکل بردارند.

مسافری که از اصفهان قصد سفر به مشهد را دارد نیز در پاسخ به این پرسش که وضعیت این قسمت از راه را چگونه دیدید، می‌گوید: من از اصفهان با خانواده‌ام برای زیارت حرم امام هشتم(ع) راه افتادیم و تا به مشهد برسیم یکی دو روزی را در راه سپری کردیم با اینکه من در جاده احتیاط می‌کنم و خیلی با سرعت بالا حرکت نمی‌کنم، اما خرابی جاده در این چند کیلومتر خستگی راه را بر تنم گذاشت چرا که هر آن فکر می‌کردم برای ماشینم مشکلی پیش بیاید.

او در ادامه می‌افزاید: برای مسئولان این شهر و خراسان رضوی خیلی بد است که در استانی که میلیون‌ها مسافر به آن سفر می‌کنند و قسمت عمده‌ای از این مسافران با ماشین خودشان به مشهد می‌آیند راه‌هایی اینچنین بی‌کیفیت داشته باشد.

 حل مشکلات با بودجه ۴۰ برابری

در همین زمینه مهندس علیرضا خجسته، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به خبرنگار ما می‌گوید: در مورد کمربندی شهر تربت‌حیدریه این قسمت از راه توسط شرکت توسعه راه ساخته شده است و روکش آن بنا به دلایلی توسط پیمانکار انجام نشده و راه با اینکه در حال حاضر مورد استفاده هست، اما ناتمام مانده و تحویل ما نشده است با این تفاسیر نمی‌توانستیم کار خاصی برای آنجا انجام دهیم جز اینکه در برخی نقاط که خیلی شرایط نامناسب بود و ایمنی را تهدید می‌کرد اقدام به لکه‌گیری کردیم.

وی در ادامه می‌افزاید: شرکت توسعه راه اخیراً درصدد هست تا نواقص را با اعتباری که در نظر گرفته شده با همراهی پیمانکار برطرف نماید و این قسمت از راه نیز تحویل ما شود. خجسته همچنین یادآور می‌شود: بعد از کمربندی نیز در قسمتی از راه لکه‌گیری‌هایی انجام شده است، قسمت دیگر از راه نیز در دستورکار قرار دارد تا امسال  بخش دیگری از کار انجام شود. با این وجود و با توجه به اعتبارات کمی که در بحث روکش کردن راه‌ها وجود دارد تمام تلاش ما این است که کیفیت راه‌های استان هر روز بهتر از قبل شود. گرچه اعتباری که در اختیار ما برای این کار قرار دارد خیلی کمتر از چیزی است که بایستی باشد اگر بخواهیم همه چیز سر و سامان پیدا کند بودجه‌ای ۳۰ تا ۴۰ برابر بودجه فعلی برای بهبود یافتن شرایط راه‌ها نیاز است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.